maandag 24 mei 2010

Hoofdanimator op camping Due laghi

1. Bedrijf/opdrachtgever
Camping Due laghi/ Vacansoleil


2. Opdracht en mijn verantwoordelijkheden binnen de opdracht
Afgelopen zomer heb ik stage gelopen op een Italiaanse camping, genaamd Due Laghi.
Ik werkte daar als animator en ondersteunde de hoofdanimatrice die het werk voor het eerst deed. Doordat de hoofdanimatrice een ongeluk kreeg en in het ziekenhuis terecht kwam, werd ik ineens de hoofdanimator. Hierdoor kreeg ik meer verantwoordelijkheden en moest ik ervoor zorgen dat het animatieprogramma toch nog op volle toeren kon draaien.


3. Verloop opdracht
Omdat ik een jaar eerder ook al in een animatieteam had gewerkt wist ik een beetje hoe alles in zijn werk ging. Ook ben ik tijdens mijn vooropleiding opgeleid tot leidinggevende zodat ik de taak als hoofdanimator aardig had overgenomen. Sommige activiteiten konden of mochten niet meer doorgaan, dit moest ik communiceren met de campinggasten zodat er geen klachten binnen kwamen. Omdat het ongeluk met de hoofdanimatrice bij het zwembad tot stand was gekomen mochten er tijdelijk geen activiteiten meer plaatsvinden in het zwembad. Dit heb ik naar mijn mening goed opgelost. De campinggasten/kinderen hebben toch nog een mooie tijd gehad met mij als hoofdanimator.


4. De ontwikkelde competenties
Ik heb in de maand juni vijf competenties ontwikkeld, te weten:
- Mondelinge communicatie
- Groepsgericht leidinggeven
- Initiatief
- Stressbestendigheid
- Plannen en organiseren (Hier is echter geen competentiekaart van ingeleverd omdat
er iets mis was gegaan bij de opdrachtgever, die de competentiekaarten per post had
teruggestuurd)


* Mondelinge communicatie (behaald op niveau 3)
(S) Situatie
Door het uitvallen van de hoofdanimatrice moest ik onder andere een nieuw programma samenstellen en dit overbrengen op de campinggasten. Er moest reclame gemaakt worden voor de activiteiten op de camping en tevens voor Vacansoleil.
(T) Taken
Reclame maken en campinggasten op de hoogte stellen door peroonlijke benadering.
(A) Activiteiten
Ik moest langs alle staanplaatsen en mobilhomes, om te mensen persoonlijk te benaderen. Ik bracht de mensen persoonlijk op de hoogte van de activiteiten op de camping. Daarnaast heb ik kaartjes uitgedeeld van Vacansoleil. Bij het invullen van de kaarten konden mensen een gratis vakantie winnen. In verschillende talen heb ik mensen weten te informeren en overtuigen.
(R) Resultaat
De klanten waren over het algemeen goed op de hoogte van het programma en de doorgevoerde wijzigingen. Ook heb ik er voor gezorgd dat veel mensen de kaarten invulde en heb ik CD's weten te verkopen aan campinggasten.
(T) Terugkoppeling
Ik ben best tevreden over mijn uitvoering. Ik heb mensen kunnen overtuigen om kaarten in te vullen en een campingskids CD te kopen. Daarnaast heb ik mensen goed geïnformeerd. Omdat er iedere dag nieuwe mensen op de camping komen had ik echter wel beter meteen een nieuw programma kunnen maken en dit programma op verschillende plekken op kunnen hangen.

* Groepsgericht leidinggeven (behaald op niveau 2)
(S) Situatie
Als nieuwe hoofdanimator stond ik als leidinggevende voor een groep animatoren. Ik moest er voor zorgen dat zij taken uitvoerden en de animatie op rolletjes bleef lopen. Als dit niet het geval was moest ik ingrijpen
(T) Taken
Ik moest het team aansturen en motiveren. Daar waar nodig gaf ik ze feedback om aan te geven wat goed ging of juist beter zou moeten.
(A) Activiteiten
In samenwerking met mijn collega's stelde ik een rooster op waar iedereen zijn of haar taken op kon aflezen voor de desbetreffende week. Ik heb er bewust voor gekozen dit samen te doen zodat iedereen een eigen inbreng kan hebben in het rooster. Door mijn enthousiasme hield ik iedereen gemotiveerd. Aan het einde van de dag werd er geëvalueerd.
(R) Resultaat
De prestaties van het team zijn onder mijn leiding zeker niet achteruit gegaan dus wat dat betreft ben ik zeer tevreden over mijn optreden. De sfeer binnen het team was uitstekend en iedereen voerde zijn of haar taken goed uit.
(T) Terugkoppeling
Ik ben te spreken over mijn werkwijze omdat dit goed uitpakte. In het vervolg zou ik het dan ook op nagenoeg dezelfde wijze aanpakken, ook al zal ik wel deels afhankelijk zijn van het team. Ik bofte omdat ik leiding gaf aan een super hecht en enthousiast team.

* Initiatief (behaald op niveau 3)
(S) Situatie
Omdat ik plots de leiding had over het animatieteam kon ik niet meer rustig achteroverleunend wachten op een nieuwe taak. Er werd van mij verwacht dat ik de kar ging trekken en met initiatieven kwam.
(T) Taken
Mijn eigen ideeën omzetten in acties. Verder moest ik verantwoordelijkheden op me nemen, mensen aanspreken, programma's uitwerken en vervolgens publiceren op de camping.
(A) Activiteiten
Toen ik hoorde dat ik hoofdanimator werd heb ik in eerste instantie het op me aflaten komen. Vervolgens besloot ik om de programma's aan te passen omdat het oude programma niet meer maximaal kon worden uitgevoerd. Ik ben zelf naar de baas van de camping gestapt en heb ideeën voorgesteld. In zijn kantoor ben ik aan de slag gegaan met nieuwe programma's die ik vervolgens over de gehele camping heb opgehangen zodat er voor mensen geen onduidelijkheden meer waren wat betreft de animatie.
(R) Resultaat
Uiteindelijk was het resultaat goed. Af en toe kwamen er echter wel mensen naar je toe met de vraag waarom bepaalde activiteiten er niet meer waren. Dit heb ik netjes uitgelegd aan de gasten.
(T) Terugkoppeling
Al met al ben ik tevreden met mijn initiatieven. Ik had misschien wel op de programma's aan kunnen geven waarom bepaalde activiteiten niet meer door konden gaan, dit had voor meer duidelijkheid gezorgd.

* Stressbestendigheid (behaald op niveau 3)
(S)Situatie
Door het onverwachts uitvallen van de hoofdanimatrice moest ik plots de taken overnemen. Het werd op dat moment net ontzettend druk, aan mij de taak om met die druk om te gaan en een goed animatieprogramma neer te zetten. Daarnaast moest ik af en toe werkzaam zijn in de receptie, die vaak ook helemaal volliep terwijl ik mensen naar hun accomodatie moest brengen.
(T)Taken
Bij de teleurstelling van het feit dat de hoofdanimatrice was uitgevallen moest ik mezelf herstellen en gelijkmatig blijven werken ondanks drukte, een onrustige omgeving en onduidelijke taken.
(A)Activiteiten
Allereerst heb ik voor mezelf een schema opgesteld. Ik wou zoveel mogelijk van het oude programma door laten gaan. Zaken die niet door konden gaan heb ik direct geschrapt om teleurstellingen bij mensen te voorkomen. Daarna was het zaak om zo snel mogelijk samen met het team andere activiteiten te bedenken.
(R)Resultaat
Het resultaat was niet slecht. In het begin kwamen er nog wel mensen naar me toe met de vraag wat het exacte animatieprogramma nu inhield, dit heb ik de mensen eerst persoonlijk moeten uitleggen alvorens de definitieve programma's op de camping hingen.
(T)Terugkoppeling
Ik ben tevreden met mijn aanpak. Helaas kan ik niet alles tegelijk en ging alles meteen perfect, maar naar mijn mening kon dit ook niet veel sneller. In eerste instantie heb ik gewoon geprobeerd om de gasten zo min mogelijk te laten merken van het uitvallen van de hoofdanimatrice. Er zijn geen echte klachten gekomen m.b.t. de animatie dus daar mag ik tevreden mee zijn.

* Plannen en organiseren (behaald op niveau 3)
(S)Situatie
Er moest zo snel mogelijk een nieuwe planning komen toen bekend was dat sommige activiteiten niet meer door konden gaan. Doordat de planning gewijzigd moest worden verliep de organisatie ook anders. Omdat ik de nieuwe hoofdanimator was moest ik er voor zorgen dat een goede planning kwam en goede organisatie.
(T)Taken
Een planning maken waarin ook tijd is geplant voor voorbereidingen en onverwachte zaken. Ook moeten er in de planning evaluatiemomenten verschijnen zodat ik het team op die momenten kan blijven aansturen. De planning in zijn geheel moet overzichtelijk zijn en voor iedereen te begrijpen zijn.
(A)Activiteiten
Mijn eerste doelstelling was om zo min mogelijk wijzigingen door te voeren. Ik heb de oude planning erbij genomen en dingen geschrapt die niet meer door konden gaan. In overleg met het team hebben we daar vervangende activiteiten voor bedacht. Uiteindelijk heb ik dit in een passend rooster gezet. Daarbij heb ik ook voorbereidingstijd in de planning opgenomen en extra tijd tussen de activiteiten door, mochten er onverwachte zaken voordoen. Naast de planning voor de activiteiten heb ik ook een kleine algemene planning gemaakt voor mijn collega's. Daar stonden afspraken op als bijvoorbeeld om 08.00 buiten klaar staan om de dag door te nemen.
(R)Resultaat
Mijn verichte activiteiten leverde een goed resultaat op. De campinggasten hadden weinig hinder van het uitvallen van verschillende activiteiten omdat deze door minstens even leuke activiteiten werden vervangen. Ook de campingbaas was erg te spreken over mijn handelingswijze wat mij extra vertrouwen gaf. Later in het seizoen keerde de hoofdanimatrice terug en kon het oude programma langzaam hervat worden. Ik ben wel voor de rest van het seizoen aangesteld als assistent hoofdanimator.
(T)Terugkoppeling
Ik mag tevreden zijn over mijn werk vind ik. Ik kreeg plots een grote verantwoordelijkheid over het gehele animatieprogramma. Campinggasten hebben geboekt mede voor het animatieprogramma en verwachten dus iets. Ik heb de verwachtingen van de gasten toch nog aardig waar kunnen maken ondanks het uitvallen van de hoofdanimatrice. Mocht ik nog een keer in een vergelijkebare situatie terecht komen dan zal ik het ook op deze wijze aanpakken. In eerste instantie proberen zo min mogelijk wijzigingen door te voeren, om de organisatie ook zo veel mogelijk in tact te houden. Mijn planning en manier van aanpak heeft goed uitgepakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten