dinsdag 17 mei 2011

Schoolkamp groep 7/8



1. Bedrijf/opdrachtgever
Basisschool Cobbeek

2. Opdracht en mijn verantwoordelijkheden binnen de opdracht
Van woensdag 6 t/m vrijdag 8 oktober stond het jaarlijkse schoolkamp voor Basisschool Cobbeek op het programma. Dit kamp is ieder jaar bedoeld voor alle leerlingen van groep 7/8. Ik had de verantwoordelijkheid gekregen om één van de dagen volledig te organiseren. Naast het maken van een draaiboek en het complete dagprogramma was ik ook aanwezig bij de uitvoering om er voor te zorgen dat alle spellen en andere activiteiten verliepen zoals ik dat voor ogen zag.

3. Verloop opdracht
Op donderdagmorgen om 8 uur meldde ik me bij de Buitenjan in Veldhoven, waar het schoolkamp zich afspeelde. Nadat de verschillende groepen hadden ontbeten heb ik alle scholieren uitleg gegeven van het eerste spel, parcours. Na een kleine drinkpauze was het tijd voor de sportactiviteiten om vervolgens met alle leerlingen te gaan lunchen in de Buitenjan. Van 14.00 tot 17.30 van het grote levend stratego plaats, wat erg populair was bij iedereen. Na dit spel was het tijd om de BBQ voor te bereiden en lekker te gaan eten. Als afsluiter van de avond stond er een soort talentenjacht op het programma.

4. De ontwikkelde competenties
Ik heb op deze dag de volgende competentie weten te ontwikkelen:
- Creativiteit
- Stressbestendigheid
- Plannen en organiseren
- Groepsgericht leidinggeven
- Kwaliteitsgericht

* Creativiteit (behaald op niveau 2)
(S) Situatie
Tijdens het ontbijt deed zich direct een situatie voor waarbij mijn creativiteit van pas moest komen. De ontbijtzaal was eigenlijk te klein voor alle leerlingen wat bovendien voor teveel drukte zorgde. Ik moest in deze probleemsituatie met een passende oplossing komen zonder dat het programma overhoop ging.
(T) Taken
Met vernieuwende voorstellen van aanpak komen en met passende oplossingen komen. Er wordt verwacht dat ik daarbij gebruik maak van creatieve processen.
(A) Activiteiten
Allereerst heb ik gekeken of de hoeveelheid leerlingen daadwerkelijk een probleem was. Om het ontbijt gestructureerder te laten verlopen was het inderdaad noodzakelijk een oplossing te bedenken. Ik heb het programma erbij gehouden en gekeken wat ik kon veranderen. Uiteindelijk heb ik de groep in twee groepen op laten splitsen, groep 1 begon met het ontbijt terwijl groep 2 alvast speluitleg kreeg van een leerkracht. Na een half uur mocht groep 2 ontbijten en moest groep 1 helpen met opruimen. Om geklaag te voorkomen heb ik dezelfde aanpak aanbevolen voor de volgende dag, waarbij de andere groep dan aan de beurt is met opruimen.
(R) Resultaat
Het begin was wat chaotisch omdat iedereen tegelijk wou ontbijten, wat aanvankelijk ook de bedoeling was. Ik heb de megafoon gepakt en uitgelegd wat de bedoeling was, zodat de leerkrachten de groep in tweeën konden splitsen. Het ontbijt verliep daarna rustig en er werd goed geholpen met opruimen, in de wetenschap dat de andere groep de dag erna moest opruimen.
(T) Terugkoppeling
Ik ben met een passende oplossing gekomen toen het probleem zich voor deed. Misschien dat het probleem wel voorkomen had kunnen worden, ook al waren het aantal zitplaatsen wel van te voren geteld. Over de oplossing ben ik in ieder geval tevreden.

* Stressbestendigheid (behaald op niveau 3)
(S) Situatie
Naast mijn creativiteit werd ook mijn stressbestendigheid getest tijdens het ontbijt. Ik had geen tijd om te balen terwijl tientallen kinderen aan mijn arm hingen wat ze nu moesten doen, of waar ze heen moesten gaan. Het doel was om onder deze omstandigheden even enthousiast en actief te blijven functioneren.
(T) Taken
Bij veranderingen of onduidelijke taken gelijkmatig blijven werken. In een ontzettend drukke en onrustige omgeving werd er van mij verwacht dat ik effectief bleef functioneren.
(A) Activiteiten
Toen de leerkrachten en ik om 8.30 in de ontbijtzaal stonden heb ik de leerkrachten gevraagd of ze alle leerlingen naar de zaal wouden halen. Binnen 5 minuten stond iedereen in de zaal en leek het een groot kippenhok waarna ik op de tafel ben gaan staan met een megafoon om boven het rumoer uit te komen. Tot slot heb ik een leerkracht benaderd met de vraag of zij de helft van de kinderen naar buiten kon laten gaan door één uitgang, de rest kon een plaatsje opzoeken om te gaan ontbijten. Na een klein kwartiertje zat de helft aan het ontbijt en kreeg de andere helft buiten speluitleg.
(R) Resultaat
Ik ben zeer te spreken over het resultaat.Door mijn actie werden zowel de leerkrachten als de leerlingen een stuk rustiger. Sommige leerkrachten wisten even niet wat te doen, maar ondanks alles wist ik toch rustig te blijven en herstelde ik snel van de kleine tegenslag. Toen iedereen tevreden zat te ontbijten reageerden een aantal leerkrachten dan ook positief over mijn optreden en over het feit dat ik zo rustig bleef.
(T) Terugkoppeling
In een volgende situatie zou ik het waarschijnlijk ook zo aanpakken. Ik ben blij dat ik op het moment zelf rustig kon blijven wat ik mede te danken heb aan mijn ervaring in de animatiewereld.

* Plannen en organiseren (behaald op niveau 3)
(S) Situatie
Voor aanvang van het schoolkamp had ik een draaiboek/planning gemaakt voor de tweede dag van het kamp. Daarin waren voorbereidingstijd en evaluatiemoment opgenomen. Met de gemaakt planning wou ik ervoor zorgen dat de dag vlekkeloos zou verlopen en iedereen wist wat van hem of haar werd verwacht.
(T) Taken
Mijn werk zodanig documenteren, zodat ik op verzoek van anderen benodigde informatie snel kan vinden. Een andere taak was het plannen van voorbereiding en onverwachte zaken terwijl er ook van me verwacht werd dat evaluatiemomenten zaten inbegrepen en ik kon bijsturen indien nodig.
(A) Activiteiten
Ik heb naar oude draaiboeken gekeken als voorbeeld, zodat ik meer kwam te weten over de soorten activiteiten die vaak tijdens het kamp worden gedaan. Uiteindelijk heb ik de beste combinatie van de leukste spellen ingerooster in mijn ogen. Daarbij heb ik rekening gehouden met eventuele uitloop en onverwachte zaken door de tijden iets ruimer te formuleren.
(R) Resultaat
Door mijn planning wist iedereen wat hun te doen stond en wat ze nog konden verwachten. Het ontbijt verliep in eerste instantie niet vlekkeloos maar doordat ik daar al een kwartier uitloop bij had berekend liep alles nog volgens schema. Toen de kinderen op bed lagen had ik een korte periode gepland om de dag te evalueren waar betrokkenen content mee waren.
(T) Terugkoppeling
Iedereen was tevreden met de gevarieerde planning en de bijbehorende tijden. Als ik geen tijd had opgenomen voor onverwachte gebeurtenissen moest ik waarschijnlijk nog meer improviseren en liep de planning anders, gelukkig was dit niet het geval en resulteerde dat in een geslaagde dag die zeker voor herhaling vatbaar is.

* Groepsgericht leidinggeven (behaald op niveau 2)
(S) Situatie
Tijdens het middag spel ''levend Stratego'', had ik de leiding over alle leerlingen van groep 7/8. Sommigen zaten een beetje te klieren en hadden er geen zin in. Mijn doel was om alle leerlingen te motiveren en aan te spreken om hun gedrag, zodat iedereen een leuke middag had.
(T) Taken
Mijn voornaamste taak was het motiveren en inspireren van leerlingen en docenten. Mijn ongewenst gedrag hier de leerling op aanspreken en eventueel feedback geven indien nodig.
(A) Activiteiten
Ik ben begonnen met teams te maken, dit had ik van te voren al gedaan waardoor er in het bos geen teams meer gemaakt moesten worden. Tijdens de speluitleg zaten er wat jongens met stokken te slaan, waarna ik direct heb ingegrepen en uitgelegd heb dat dit niet de bedoeling is. Toen ik het winnende groepje had beloofd om als eerst te mogen BBQ-en was iedereen gemotiveerd. Na 10 minuutjes wist iedereen wat de bedoeling was en kon het spel beginnen!
(R) Resultaat
Het resultaat was een zeer geslaagd spel, wat mij betreft het hoogtepunt van de dag. Kinderen renden door het bos om als eerst de andere begeleiders te zoeken, terwijl ik iedereen probeerde aan te moedigen in het bos. De begeleiders vonden het schitterend om de inzet van de leerlingen te zien, net als ik.
(T) Terugkoppeling
Doordat ik van te voren groepen had gemaakt, viel hier niet over te discussiëren, dit ga ik een volgende keer ook zeker weer doen. De begeleiders moesten de hele tijd verstopt zitten, maar omdat ze zagen hoe enthousiast de kinderen bezig waren met het spel viel er ook voor hun genoeg te genieten. Iedereen was gemotiveerd en dat was de bedoeling, bovendien is het spel naar mijn weten eerlijk verlopen.

* Kwaliteitsgerichtheid (behaald op niveau 3)
(S) Situatie
Op de eerste dag van het schoolkamp ben ik langsgeweest om te kijken naar de gang van zaken. Die dag heb ik aantekeningen gemaakt met als doel om de kwaliteit voor het volgende schoolkamp te verbeteren.
(T) Taken
Verbeteren van bestaande processen en/of het introduceren van nieuwe methoden om de kwaliteit te verbeteren. Verwacht werd ook dat ik in staat was om kwaliteitseisen op te stellen en te beschrijven.
(A) Activiteiten
Om te beginnen heb ik gewoon meegelopen met de overige begeleiders. Dingen die mij opvielen die dag heb ik opgeschreven. Zo werd er één film afgespeeld 's avonds, maar die was voornamelijk voor de meisjes leuk, de jongens waren minder geïnteresseerd. Ook de maaltijden konden beter worden geregeld. Aan het einde van de eerste avond heb ik mijn aantekeningen en tips overgebracht op de leerkrachten, zodat dit kan worden meegenomen bij het organiseren van het schoolkamp volgend jaar. Tot slot heb ik in mijn draaiboek kwaliteitseisen geformuleerd en deze aan het einde van de tweede dag afgevinkt indien er aan de eisen werd voldaan.
(R) Resultaat
Door mijn actie stonden de leerkrachten stil bij de zaken die beter konden. Ze waren het er vrijwel allemaal unaniem over eens dat de kwaliteit van sommige spellen en de maaltijden beter kon. Doordat ik de volgende dag zelf kwaliteitseisen had opgesteld, was het die dag veel gemakkelijker om de kwaliteit te meten. Komend jaar zullen zij dan ook kwaliteitseisen in hun draaiboek opnemen, wat dit jaar niet het geval was.
(T) Terugkoppeling
In het begin vond ik het lastig waar ik specifiek op moest letten. Gaandeweg de dag merkte ik toch dingen op die beter konden, die ik meteen noteerde. Deze zaken kon ik meteen meenemen in mijn kwaliteitseisen voor de volgende dag, waardoor die dag nagenoeg perfect verliep. Ik kijk dan ook tevreden toch en zal in het vervolg zeker weer kwaliteitseisen opstellen, wat het een stuk gemakkelijker maakt om de kwaliteit van bepaalde diensten of producten te meten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten