maandag 16 mei 2011
LPM Open Middag
1. Bedrijf/opdrachtgever
LeisureFacts/Sandra van Lohuizen
2. Opdracht en mijn verantwoordelijkheden binnen de opdracht
Op woensdagmiddag 13 april stond de LPM Open Middag op het programma voor de eerste jaars studenten. Tijdens deze middag konden de studenten kennis maken met de verschillende deelgebieden binnen LPM. Aan mij de eer om de studenten te overtuigen om voor het leukste deelgebied te kiezen, themeparkmanagement. Door mij meer in het traject te verdiepen en mijn eigen ervaringen op een zo leuk mogelijke manier probeerde over te brengen, hoop ik de studenten te hebben overtuigd om te kiezen voor Themeparkmanagement.
3. Verloop opdracht
Aan het begin van de middag stonden de studenten klaar voor het Imalab. Samen met LeisureFacts werden de stoelen, hangtafels en beamer klaargezet voor de presentaties. Toen de studenten waren welkom geheten en op hun stoelen zaten, was het tijd voor de eerste presentatie. Na twee goede presentaties was het dan de beurt aan mij om te presenteren over Themeparkmanagement. Door te vertellen over de stagemogelijkheden bij Disney, het traject en de vele toekomstmogelijkheden, heb ik de studenten enthousiast gemaakt op mijn persoonlijke manier. Na afloop ontving ik applaus en kwam er direct een enthousiaste student naar me toe voor meer vragen, wat ik erg leuk vond.
4. De ontwikkelde competentiesIk heb op deze dag de volgende competenties weten te ontwikkelen:
- Visie
- Omgevingsbewustzijn
- Mondelinge communicatie
Visie (behaald op niveau 2)
(S) Situatie
Tijdens de presentatie over themeparkmanagement, had ik een apart stuk voorbereid over de toekomstmogelijkheden van themeparkmanagement en het Disneytraject. Doordat ik het accent op de toekomst wist te leggen werd de competentie visie duidelijk zichtbaar.
(T) Taken
Mijn taak was om het accent meer op de mogelijkheden voor de toekomst te leggen, dan op beperkingen in het heden. Er werd verwacht dat ik in staat was om vooruit te denken en dit in grote lijnen over te brengen op de studenten.
(A) Activiteiten
Ten eerste heb ik tijdens de voorbereiding op mijn presentatie specifiek rekening gehouden met de toekomst. Studenten vinden de informatie leuk om te krijgen, maar uiteindelijk draait het er toch om wat je er mee kunt gaan doen. Vanuit mijn kennis en ervaringen kon ik tijdens de presentatie mijn eigen visie formuleren. Mijn eigen toekomstplannen heb ik dan ook over weten te brengen op de studenten.
(R) Resultaat
Ik had me verdiept in trends en ontwikkelingen, waardoor ik het accent kon leggen op de toekomst. Daarnaast was mijn visie over mijn eigen toekomst binnen dit traject duidelijk overgekomen waardoor studenten na afloop van mijn presentatie direct langskwamen voor meer informatie en vragen, dat vond ik erg leuk. Ik heb studenten kunnen enthousiasmeren voor het deelgebied en dat was ook mijn doel.
(T) Terugkoppeling
Ik denk dat ik een goede presentatie heb neergezet waarbij mijn visie duidelijk is overgekomen. Ik ben ook erg te spreken over het feit dat studenten na afloop nog langskwamen uit interesse en enthousiasme. Voor mij is er dan ook geen reden om het de volgende keer totaal anders aan te pakken.
Omgevingsbewustzijn (behaald op niveau 2)
(S) Situatie
Alvorens ik een presentatie gaf diende ik goed geïnformeerd te zijn over het deelgebied. Gedurende de voorbereiding kwam de competentie omgevingsbewustzijn dan ook al naar voren. Het doel was uiteindelijk om mijn opgedane kennis over het vakgebied over te brengen op een groep eerstejaars-studenten.
(T) Taken
Mijn belangrijkste taak was het lezen van vakliteratuur en begrijpen aan welke maatschappelijk invloeden de vrijetijdsbranche bloot staat. Bovendien moet ik oog hebben vor belangrijke ontwikkelingen in verwante of ondersteunende vakgebieden.
(A) Activiteiten
Toen ik te horen kreeg dat ik een presentatie kon geven ben ik direct op het internet gaan speuren naar meer informatie over Themeparkmanagement en de daarbijhorende vakgebieden met de trends en ontwikkelingen. Omdat ik op het moment van de presentatie veel wist over het onderwerp en zelf ook het traject ga volgen, kon ik op heel enthousiaste wijze de studenten informeren en enthousiasmeren. Al met al duurde de presentatie zelf ongeveer een kwartier, waarna de studenten nog ruimte hadden om vragen te stellen.
(R) Resultaat
Doordat ik me bewust was van mijn omgeving, kon ik op gemakkelijkere wijze mijn informatie overbrengen. Daarnaast kon in na afgeloop van de presentatie makkelijker vragen beantwoorden van studenten omdat ik goed was ingelezen.
(T) Terugkoppeling
Ik had mezelf goed voorbereid en wist veel van het deelgebied af. Omdat ik het traject zelf ook volg maakte dat het ook gemakkelijker om mijn ervaringen te delen. Ik ben tevreden met de hoeveelheid vakliteratuur die ik heb gelezen, want ik kon nagenoeg alle vragen beantwoorden. Natuurlijk kan een voorbereiding altijd nóg iets beter, maar een volgende keer kan ik met deze kennis een goede presentatie neerzetten.
Mondelinge communicatie (behaald op niveau 3)
(S) Situatie
Op het moment dat ik naar voren kwam om mijn presentatie te beginnen, werd de competentie mondelinge communicatie zichtbaar. Mijn doel was om de studenten op persoonlijke wijze te overtuigen, informeren en enthousiasmeren door onder andere mijn houding en een goede inhoud.
(T) Taken
Studenten overtuigen om voor het themeparktraject te kiezen door middel van mijn houding. Na afloop van de presentatie was het mijn taak om studenten persoonlijk te benaderen en eventuele vragen te beantwoorden.
(A) Activiteiten
Zoals reeds eerder vermeld heb ik me eerst goed verdiept in het onderwerp. Doordat ik zelf ook heel enthousiast ben over het traject wist ik niet alleen met mijn woorden, maar ook door mijn open houding, duidelijk over te brengen op de studenten. Na de presentatie, die ongeveer een kwartier duurde, ben ik express tot aan het einde gebleven om de studenten de mogelijkheid te bieden mij extra vragen te stellen.
(R) Resultaat
Door mijn actie werd het publiek enthousiast en viel er zelfs af en toe iets te lachen, desondanks heb ik ze wel de nodige informatie gegeven en voelden de studenten zich meer open om vragen te stellen. Zowel de studenten als organisatoren en leerkrachten gaven mij een staande ovatie, waardoor het een geslaagde presentatie was.
(T) Terugkoppeling
Ik ben uiterst tevreden over mijn houding en mondelinge communicatie, door mijn humor en enthousiasme hield iedereen de aandacht erbij en kwamen er meer vragen dan ik dacht. Omdat ik me daar goed op had voorbereid kon ik deze allemaal beantwoorden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten