zondag 16 januari 2011

Hot Networkz


1. Bedrijf/opdrachtgever
Hot Networkz



2. Opdracht en mijn verantwoordelijkheden binnen de opdracht
In opdracht van Hot Networkz heb ik vaak op straat gestaan samen met een of twee collega's. Meestal stond ik opgesteld in het centrum van verschillende steden, daar heb ik op straat geprobeerd mensen te overtuigen om lid te worden van een bepaalde krant of televisiegids. Door aantrekkelijke aanbiedingen creeërde ik naamsbekendheid voor de desbetreffende gids of krant en per verkocht abonnement kreeg ik een extra vergoeding.

3. Verloop opdracht
's Morgens vroeg kwam ik op de afgesproken tijd op het hoofdkantoor in Eindhoven. Daar werden de teams en locaties bekendgemaakt. Samen met 2 jongens en 1 meisje moest ik naar het centrum van Breda toe. De kranten werden in de auto gelegd evenals de welkomstgeschenken die de mensen krijgen als ze zich daadwerkelijk abboneren.
In de auto werd de pitch regelmatig geoefend en gaven we elkaar tips hoe je het gesprek het beste kunt aanpakken. Eenmaal in Breda aangekomen splitste we ons op en zochten we een druk gebied op in het centrum. Het aanspreken kon beginnen. Tussendoor werden we gebeld om de tussenstanden door te geven. Aan het einde van de dag keerde we terug naar Eindhoven met kopietjes van de nieuwe abbonementen en de spullen die nog over waren. Een lange, maar soms toch ook leuke en gezellige dag, ook al zaten er ook momenten bij dat je er even genoeg van had.

4. De ontwikkelde competenties
Ik heb op deze dag verschillende competenties weten te ontwikkelen:
- Mondelinge communicatie
- Overtuigkracht
- Inzet

* Mondelinge communicatie (behaald op niveau 3)
(S)Situatie
Op straat moest ik zoveel mogelijk mensen proberen te benaderen. Door middel van een leuk gebracht verkoopgesprek wou ik de mensen een abonnement laten afsluiten. De persoonlijke wijze waarop je iemand benadert bleek heel belangrijk, een goede communicatie brengt je al een heel eind op weg richting de uiteindelijke verkoop.
(T)Taken
Op geheel persoonlijke wijze ging ik op zoek naar potentiële kopers. Ik moest de mensen benaderen en een verkoopgesprek houden. Veel mensen zijn hier niet heel erg van gediend. Door ontzettend enthousiast over te komen en een goede houding te tonen creeërde ik een win-win situatie.
(A)Activiteiten
De dag voor de uitvoering heb ik een soort persoonlijke pitch bedacht en onthouden. In de praktijk pas je dat praatje natuurlijk wel enigzins aan, maar de grote lijnen zijn altijd hetzelfde. Ook in de auto hebben we dit praatje nog geoefend en feedback uitgedeeld. Toen ik mijn feedback had verwerkt in mijn nieuwe pitch ben ik in de stad meteen aan de slag gegaan. Ik heb ongeveer van 10 tot 5 gewerkt, met af en toe een eet en drinkpauze.
(R)Resultaat
Door de verkregen feedback en mijn enthousiasme verliep het vrij aardig. De derde persoon die ik aansprak was al meteen raak, wat een enorme boost geeft voor de rest van de dag. Ik ben heel beleefd en vrolijk gebleven ook al waren sommigen op straat dt niet, dat valt niet altijd mee. Een kleine pauze van 5 minuten kan je goed doen als je al een tijdje niets meer hebt verkocht, enthousiast blijven is naar mijn mening essentieel gebleken.
(T)Terugkoppeling
Ik vind dat ik het niet slecht heb gedaan, ook al kan het altijd nog iets beter. Door mijn houding, enthousiasme en beleefdheid heb ik mensen kunnen overtuigen een abbonement te nemen. Bewust of onbewust spreek je sommige mensen eerder aan dan anderen. Zelf had ik de neiging om vaak wat oudere mensen eerst aan te spreken, dit zou ik in het vervolg nog kunnen verbeteren door echt iedereen aan te spreken vanaf 18 jaar.

* Overtuigkracht (behaald op niveau 2)
(S)Situatie
Toen ik eenmaal op straat mensen aan het benaderen was en mijn verkooppraatje kon houden, werd deze competentie duidelijk zichtbaar. De eerste indruk die de mensen van je krijgen is ontzettend belangrijk, als je geen overtuiging uitstraalt verkoop je niets. Soms roepen mensen meteen dat ze niks hoeven en lopen ze door, door middel van een zeer overtuigende houding en praatje kon ik ze dan soms toch nog overtuigen een abonnemente af te sluiten.
(T)Taken
Voor mij was het zaak om zeer stevige indruk te maken op het winkelende publiek. Veel mensen komen met tegenargumenten waarom zij het onnodig vinden om iets te kopen van mij, aan mij de taak om daar op in te spelen en met goede tegenargumenten te kopen waarom zij wel degelijk blij kunnen worden van een lidmaatschap.
(A)Activiteiten
Een stralende glimlach en een goede houding zijn het begin. Ik heb gaandeweg de dag gebruik gemaakt van verschillende overtuigstrategieën, uiteindelijk kwam ik erachter dat ik het beste alleen maar vragen kon stellen waar mensen alleen ''ja'' op konden antwoorden. Daar ben ik de rest van de dag mee doorgegaan, wat beter uitpakte.
(R)Resultaat
Door het hanteren van de strategie merkte ik dat het beter liep. Ik kreeg meer vertrouwen en dat straalde ik dan ook uit, waardoor je meer kans hebt dat mensen iets kopen. Uiteindelijk ben ik dan ook redelijk tevreden naar huis gegaan met mijn verkochte abonnementen.
(T)Terugkoppeling
Ik vind dat ik het over het algemeen goed heb gedaan. Het enige wat de volgende keer iets beter kan is dat ik dan de strategie van het begin af aan kan toepassen. Als je een tijdje niets verkoopt mag je de hoop niet opgeven en moet je even enthousiast blijven, wat soms best even lastig is. Al met al ben ik tevreden over mijn eindresultaat.

* Inzet (behaald op niveau 3)
(S)Situatie
Het moment dat deze competentie zichtbaar was vond al vrij snel plaats. Mijn baas had mij voor vertrek een doelstelling voorgelegd en belde mij regelmatig op om te vragen of het doel nog realiseerbaar was. Voor een bepaalde tijd moest ik een x aantal abonnementen hebben verkocht, zelf legde ik de lat nog iets hoger door nog 1 a 2 abonnementen meer te verkopen dan afgesproken. Dat vergt een optimale inzet.
(T)Taken
Ik formuleerde een uitdagend doel voor mij wat niet iedereen zomaar kan behalen. Dit deed ik uit eigen beweging waardoor ik uiteindelijk een extra bijdragen kon leveren aan het totaal aantal verkochte abonnementen die dag.
(A)Activiteiten
Allereerst heb ik een uur gewoon gewerkt om even in te komen. Aan de hand van het veroop van het eerste uur heb ik voor mezelf een uitdagende doelstelling geformuleerd, ik wou gewoon de verkoper van de dag worden. Door dit te kunnen bereiken heb ik slechts één kleine pauze genomen die dag, terwijl anderen op het terras gingen zitten. In totaal ben ik hier ongeveer 7 uur mee bezig geweest.
(R)Resultaat
Door mijn uitdagende doelstelling was ik ook tot op het bot gemotiveerd dat doel te bereiken. In de tijd dat mijn collega's op het terras zaten heb ik nog 3 extra abonnementen weten te verkopen, waar ik erg content mee was. Ik was die dag welliswaar niet de allerbeste verkoper van de dag, maar wel van ons team, waar ik ook al erg trots op was.
(T)Terugkoppeling
Ik vind dat ik het goed heb aangepakt, echter speelt geluk bij deze baan soms ook een rol. Ook ervaring weegt zwaar, waar ik nu het eerste uur een beetje de kat uit de boom keek zal ik de volgende keer vanaf het begin gewoon alles moeten geven. Gezien het feit dat ik de nieuwste verkoper was van ons team, waren ze op het kantoor erg tevreden dat juist ik de hoogste score behaald had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten